Blogimerkintöjä

Säästö vai tuhlaus – kumpi on järkevämpää?

Rahan säästäminen ei ole helppoa, vaan vaatii motivaatiota ja määrätietoisuutta. Toisaalta tuhlaaminen voi olla jopa liian helppoa – moni tuhlaa rahansa asioihin, joihin ei kannata tuhlata. Loppujen lopuksi rahankäytön pitäisi tukea onnellisuutta ja turvallisuutta omassa elämässä. Se, kannattaako tuhlata vai säästää, voi myös riippua elämäntilanteesta ja vaihdella pitkin elämää. Kumpi sopii sinulle juuri nyt?

Säästämällä voi päästä toteuttamaan unelmia

Elämässä on lähes poikkeuksetta aikakausia, jolloin säästäminen on tarpeen. Tällaisia kausia voivat olla esimerkiksi opiskeluaika, työttömyys, yrityksen perustaminen, ensimmäisen asunnon osto tai ensimmäisen lapsen hankkiminen. Tällaiset suuret tavoitteet tai hankalat kaudet voivat vaatia jopa vuosien säästämistä. Kaikista innostavinta säästäminen on silloin, kun sen lopussa odottaa palkinto – sen sijaan säästäminen pahan päivän varalle tai pienituloisen säästäminen isoja hankintoja varten voi tuntua turhauttavalta.

Kun tulot ovat pienet, voi joutua säästämään jokaista isompaa ostosta varten. Ottamalla lainaa heti tilille saa hankinnat nopeasti tehtyä, mutta toisaalta korot voivat olla kalliit eikä laina välttämättä olekaan ideaalinen ratkaisu. Säästäminen tulee aina halvemmaksi kuin lainan ottaminen, mutta vaatii itsekuria. Jos haluaa siis säästää jotain tärkeää hankintaa varten, kannattaa tehdä maksuista automaattisia ja kohdella niitä samoin kuin pakollista kulua – vähän kuin lainaerää.

Lainat voi välttää hätäkassan avulla. Jokaisella tulisi olla hätävarana vähintään 1000 euron hätäkassa, jolla voi maksaa yllättävän laskun tai muut kulut. Jos hätäkassa hupenee, uuden säästäminen on aloitettava heti, kun mahdollista. Hätäkassa kannattaa säästää vaikka väkipakolla: jos yllättävien kulujen ilmetessä joutuu ottamaan lainaa, tulee se paljon kalliimmaksi.

*REKLAAMI

Tuhlaaminen voi palvella montaa tarkoitusta

Tuhlaamista on monenlaista. Tuhlaaminen voi olla ei-haluttua tai rahat voi tuhlata itselle tärkeisiin asioihin, jolloin ei välttämättä puhuta tuhlaamisesta. Tuhlata voi esimerkiksi heräteostoksiin, statussymboleihin tai lomamatkoihin. Tärkeintä onkin määrittää, miksi tuhlaa ja mihin. Heräteostokset, jotka päätyvät kaappien tai varastojen perukoille ja myydään tai heitetään pois pari vuotta myöhemmin, eivät välttämättä ole järkevin sijoituskohde vaikka niistä hetkellisesti saisikin hyvän mielen.

Jos säästäminen ei vaikuta itselle ajankohtaiselta ja hätäkassakin löytyy, niin kannattaa miettiä omaa elämäntilannetta tarkemmin. Mieti erityisesti, mikä tekee sinut onnelliseksi ja mitä haluaisit todella tehdä elämässäsi. Tekeekö esimerkiksi uuden auton tai mekon ostaminen säännöllisesti sinut oikeasti onnelliseksi, vai ostatko tuotteita vain statussymboleiksi tai hetkellisen ilon vuoksi. Nykyisin on yleistä toteuttaa itseään tuhlaamalla rahaa esimerkiksi tiettyihin merkkivaatteisiin ja tuotteisiin. Pohdi, teetkö näin; ja onko se tarpeellista. Usein nämä ovat asioita, jotka tehdään enemmän muiden ihmisten kuin itsen takia.

Jos et ole tyytyväinen, ja ylimääräiset rahat kuluvat aina jonnekin, kannattaa ottaa talous seurantaan ja miettiä myös omaa ajankäyttöä. Töissä käyntiin menee huomattavasti aikaa. Kun oma työ ei ole intohimo, mieti, mikä muu elämässä tekee sinut onnelliseksi ja suunnata rahankäyttö siihen. Työssä käyminen pelkän rahan vuoksi ja rahojen tuhlaaminen vähän käytettäviin tuotteisiin ei tuo paljoa sisältöä elämään. Intoa elämään voivat tuoda esimerkiksi uuden oppiminen, jokin liikuntalaji, matkailu, käsityöt, keräily ja muut harrastukset, tai esimerkiksi toiminta jossain yhdistyksessä.

Ei-haluttua tuhlausta voi hillitä juurikin löytämällä muita mielenkiinnon kohteita. Kun ei kiertele kaupungilla tai kauppakeskuksissa huvikseen tai selaile nettikauppoja tylsinä hetkinä, myös houkutuksia tulee vähemmän. Harrastuksen parissa voi saada sisältöä elämään ja käytettyä myös rahaa paremmin, itseä kiinnostaviin asioihin.

UUTISET JA TARJOUKSET

Tilauksellasi suostut vastaanottamaan uutisia ja tarjouksia meiltä ja kumppaneilta.

REKLAAMI