Blogimerkintöjä

Onko lähimaksaminen maksamisen tulevaisuus?

Lähimaksaminen yleistyy vauhdilla. Suomessa 23 % pankkikorteista sisältää jo lähimaksuominaisuuden – osuus on jopa kolminkertaistunut viimeisten parin vuoden aikana. Joissain maissa, kuten Ruotsissa ja Iso-Britanniassa osuus on jopa suurempi: jälkimmäisessä jopa joka seitsemäs maksu suoritetaan lähimaksuominaisuuden avulla. Vaikka monilla on yhä epäilyksiä uuden teknologian suhteen ja jonkin verran nikottelua on esiintynyt, niin maksutapa valtaa alaa nopeasti.

Mitä on lähimaksaminen?

Lähimaksaminen tarkoittaa maksutapahtumaa, jossa alle 25 euron ostokset voi maksaa viemällä korttinsa parin sentin päähän maksupäätteestä, eikä tunnuslukua tarvitse näppäillä. Se perustuu NFC- tekniikkaan. Sekä maksupäätteet että kortit lähimaksuominaisuudella ovat yleistyneet valtavasti viime vuosina. Aktiivisimmin lähimaksuja tekevät 18—24-vuotiaat, joista melkein kolme neljännestä on kokeillut lähimaksamista.

Käytännössä lähimaksaminen perustuu sirumaksamiseen, jossa käytetään sirukortin ja maksupäätteen välillä suojattua dataliikennettä. Korttia on pidettävä vakaasti lähellä maksupäätettä, joten vahingossa maksaminen ei ole mahdollista. Toimenpide muistuttaa bussikortin tai kulkuluvan käyttämistä. Maksun onnistumisesta ilmoitetaan äänellä, tekstillä tai vihreällä valolla. Yli 25 euron ostoksien kohdalla tunnuskoodin näppäily on edelleen pakollista ja satunnaisesti tunnuslukua saatetaan pyytää pienemmistäkin ostoksista turvallisuussyistä. Ei ole siis mahdollista ottaa lainaa heti tilille vahingossa tai maksaa toisen ihmisen ostoksia omalla luottokortilla.

Yleensä lähimaksaminen tapahtuu pankkikortilla, mutta jotkin isot yhtiöt ovat ottaneet ominaisuuden käyttöön esimerkiksi mobiililaitteiden kuten puhelinten ja älykellojen kautta. Tällöin kaupassa voi maksaa pienet ostokset jopa ilman pankkikorttia.

Käteisestä eroon – lähimaksamisen hyvät ja huonot puolet

Lähimaksamista pidetään tapana korvata pikkurahalla maksaminen ja nopeuttaa asiointia. Monet haaveilevat käteisestä eroon pääsemisestä; maailma ilman käteistä tarkoittaisi sitä, ettei tarvitse koskaan huolehtia siitä, löytyykö lompakosta pikkurahaa esimerkiksi bussissa tai onko mukana tarpeeksi rahaa. Korttimaksamiseen ja nyt lähimaksamiseen siirtymisellä pyritään entisestään helpottamaan asiointia: ensin käteisen nostaminen siirtyi pankeista automaateilla ja nyt toiminto todennäköisesti muuttuu kalliimmaksi jatkuvasti, kunnes vain harvat nostavat käteistä. Asia ei kuitenkaan ole aivan yksinkertainen.

Lähimaksaminen on huomattavasti nopeampaa ja turvallisempaa kuin käteisellä tai kortilla maksaminen. Etenkin käteismaksaminen on hidasta, ja korttimaksuissa on mahdollista, että joku vakoilee tunnusluvun. Lähimaksaminen poistaa nämä ongelmat, ja on molempia tapoja nopeampi vaihtoehto maksamiseen.

Käteisen poistamiseen liittyy kuitenkin myös ongelmia. Käteistä rahaa suosivat etenkin turistit, pienet yksityiset kauppiaat ja kodittomat, joille kortin käyttö on kallista tai mahdotonta. Maissa, joissa lähimaksaminen on erittäin yleistä, kodittomien ja pienyrittäjien syrjäytymistä pidetäänkin eräinä maksutavan ongelmakohdista.

Koska lähimaksu on osa pankkikorttia, on se myös henkilökohtainen. Korttia ei voi siis antaa puolisolle tai lapselle, jos tämän on tehtävä pikkuostos, vaan jokaisella tulee olla oma kortti tai asian hoitoon on käytettävä käteistä.

*REKLAAMI

Tietoturva mietityttää

Maksutapa on jo erittäin turvallinen ja ongelmia on erittäin harvoin, mutta monia mietityttävät myös yksityisyyskysymykset. Lähimaksamisen käyttäminen ja käteisen eliminointi mahdollistaa entistä tarkemman kuluttajien seuraamisen, minkä vuoksi se epäilyttää monia. Lähimaksamisen vuoksi pankkitilin seuraaminen hyvinkin tarkasti on mahdollista, ja käteisen käytön vähetessä esimerkiksi harmaa talous voisi joutua monimutkaistua.

Sopimuksen pankkitiedot ovat yksityisiä, ja kuuluvat vain pankille ja kuluttajalle. Periaatteessa aihetta huoleen ei siis ole, mutta eniten ihmisiä huolestuttaa tietojen joutuminen vääriin käsiin esimerkiksi tietomurron, urkinnan tai jonkin katastrofin vuoksi.

Turvallisuuden parantamiseksi on ehdotettu myös selfie-maksua, jossa maksutapahtuman yhteydessä henkilöllisyys varmennetaan kuvalla maksavasta henkilöstä ja hänen sormenjäljillään. Ominaisuus on toistaiseksi kehittelytasolla.

UUTISET JA TARJOUKSET

Tilauksellasi suostut vastaanottamaan uutisia ja tarjouksia meiltä ja kumppaneilta.

REKLAAMI