Blogimerkintöjä

Sukellus sopimusviidakkoon – kodin sopimukset kuntoon

Koska viimeksi kävit läpi kaikki sopimuksesi? Kotiin kertyy lähes huomaamatta helposti kokonainen viidakko erilaisia sopimuksia. Perusasioiden, kuten vuokrasopimus, sähkösopimus, netti- ja puhelinliittymä ja vakuutukset, lisäksi monella on vino pino muita sopimuksia. On kuntosalijäsenyyttä, kerhoja ja klubeja, kännykkäsovelluksia… Tunnetko itse kaikki tekemäsi sopimukset?

Useimmat sopimukset maksavat sinulle rahaa. Toiset kuukausittain, toiset harvemmin, jotkut ehkä jokaisella käyttökerralla. Monien veloitusta ei tule edes ajatelleeksi, sillä nykyisin lähes kaikki maksut on laitettu automaattiseen maksupalveluun, jolloin ne veloitetaan tililtä sovittuna päivänä aivan itsestään. On kuitenkin hyvä käydä läpi sopimuspino aina välillä läpi, ja tarkistaa, ettet maksa turhasta.

Kodinkansion paperisopimuksten läpikäynti on hyvä alku. Tärkeimmät sopimukset löytyvät todennäköisesti tulostettuina Kodinkansiosta – tai sekalaisesta paperipinosta keittiön kaapissa. Tarkista paperien lisäksi myös sähköiset sopimukset. Näitä ei ehkä ole tullut tallennettua yhteen paikkaan, mutta katse tiliotteeseen voi antaa hyvän kuvan näistä sopimuksista.

*REKLAAMI

Kodin pakolliset sopimukset

Vuokrasopimus on mitä on, siihen et todennäköisesti voi paljoa vaikuttaa, mutta muut kodin sopimukset kannattaa tarkistaa vähintään vuosittain. Vertaa sähkön toimittajia ja kilpailuta sähkösopimuksesi vuoden tai parin välein. Voit säästää mukavan summan.

Käy säännöllisesti läpi myös vakuutussopimuksesi. Onko vakuutusturva ajan tasalla vai onko syytä hankkia uusia tai luopua joistakin vakuutuksista? Jos olet esimerkiksi hankkinut uuden luottokortin, olet voinut saada samalla matkavakuutuksen. Jos sinulla on matkavakuutus myös vakuutusyhtiöstä, voi olla hyvä tarkistaa vakuutuksien kattavuus, ja miettiä, tarvitsetko kahta vakuutusta samaan tarkoitukseen. Kaikki vakuutukset kannattaamyös kilpailuttaa aina silloin tällöin. Vakuutusten vertailu voi olla hankalaa, mutta yleensä kilpailutus säästää sinulle selvää rahaa.

Tarkista myös netti- ja puhelinliittymiesi sopimukset. Vastaako sopimus tarpeitasi vai tulisitko ehkä toimeen jopa pienemmällä datamäärällä? Mieti tarpeesi ja vertaa eri palveluntarjoajien sopimuksia keskenään. Nettiliittymiin on usein myös paketoitu mukaan erilaisia maksu-TV-kanavapaketteja. Älä maksa kanavista, joita et katso, ja irtisano turhat sopimukset. Jos palveluntarjoajan vaihtaminen tuntuu vaivalloiselta, kannattaa vertailun jälkeen ottaa yhteyttä nykyiseen operaattoriin – kun kerrot kilpailijan paremmasta tarjouksesta, palveluntarjoajat tulevat usein vastaan hinnoissaan ja tarjoavat vastaavaa sopimusta samaan hintaan kuin kilpailijakin. Näin voit saada uuden ja edullisemman sopimuksen ilman vaihtohäslinkiä.

Ohjelmistosopimukset

Usein puhelimeen ja tietokoneelle ostetaan ja ladataan erilaisia appseja ja ohjelmia. Harvoin kuitenkaan tulee tarkemmin perehdyttyä kaikkiin ohjelmistosopimuksien yksityiskohtiin ohjelmaa ladatessa. Jos ostat maksullisia ohjelmistoja, tarkista näissä, kuten muissakin sopimuksissa, ainakin kaikki maksuihin liittyvät sopimusehdot. Selvitä myös, mitä tehdä, kun vaihdat tietokonetta tai puhelinta – saatko siirrettyä sovelluksen vanhasta tietokoneesta tai puhelimesta uuteen, vai pitääkö sinun ostaa se uudelleen? Ehdot kannattaa silmäillä läpi myös maksuttomia sovelluksia ladatessa. Tarkista esimerkiksi, muuttuuko sovelluksen käyttö maksuttoman määräaikaisen kokeilujakson jälkeen maksulliseksi, ja sitoudutko tulevaan maksuun jo nyt ohjelmaa ladatessasi.

Ohjelmistojen käyttö- ja lisenssisopimukset voivat muuttua ajan kuluessa. Ohjelmistot kehittyvät ja niihin lisätään uusia toimintoja ja ominaisuuksia, jotka saattavat vaikuttaa sopimuksen sisältöön. Joissain tapauksissa voit saada ohjelmistotalolta sähköpostia tai päivityksen jälkeen ohjelmaa käynnistäessäsi saat ilmoituksen, että käyttöehtoja on päivitetty. Voi olla hyvä ainakin silloin tällöin tutustua näihin ehtoihin, jotta ymmärrät, mihin sitoudut ohjelmisto käyttäessäsi.

Kuntosali ja muut harrastukset

Koska viimeksi kävit kuntosalilla? Entä jäsenyyteen kuuluvassa jumpassa? Jos edellisestä käynnistä on jo kulunut aikaa, voi olla järkevää suunnata salille – tai irtisanoa sopimus. Käy jälleen läpi, mitä sopimukseen kuuluu, ja mieti, tarvitsetko kaikkia sopimukseen kuuluvia palveluita. Jos käyt salilla lähinnä päiväaikaan, selvitä, voisitko vaihtaa jäsenyytesi edullisempaan jäsenyystyyppiin. Vaikka kuntosalisi olisikin aivan mainio, voi aika ajoin olla hyvä tarkistaa myös muut lähistön salit ja niiden jäsenyyksien hinnat.

Tarkista myös muiden harrastustesi jäsenyydet. Käytkö edelleen kaikissa harrastuksissa ja kerhoissa, vai maksatko jäsenmaksua vain vanhasta tottumuksesta?

Kannatusyhdistykset ja edunvalvontajärjestöt

Voit olla vuosien varrella liittynyt jäseneksi useampaankin järjestöön tai yhdistykseen. Käy läpi lompakostasi tai laatikon pohjalta löytyvät erilaiset jäsenkortit, ja punnitse, haluatko vielä olla järjestön jäsen. Esimerkiksi olet voinut liittyä erilaisiin ammattinimikkeeseen tai työtehtäviin liittyviin yhdistyksiin, joissa tapaat kollegoita ja ehkä saat joitakin jäsenetuja, kuten ammattilehtiä tai alennuksia koulutustilaisuuksien hinnoista. Tai kuulut tiepalvelujärjestöön. Jos olet jo vuosia sitten myynyt autosi, voit ehkä hyvillä mielin erota Autoliitosta. Voit aina liittyä uudelleen, jos joskus jälleen ostat auton. Joidenkin jäsenyyksien myötä voit saada hyviäkin jäsenetuja esimerkiksi auton vuokrasta tai hotelleista, mutta käy kriittisesti läpi jäsenkorttipinosi, ja eroa järjestöistä, jotka eivät enää kuulu elämäntilanteeseesi.

Lehtitilaukset ja muu puhelinmyynti

Jos olet tehnyt lehti- tai muita tilauksia puhelinmyyjän kanssa, tarkista sopimusvahvistuksesta, onko kyseessä määräaikainen vai toistaiseksi voimassa oleva tilaus. Lehtitilaukset ovat usein aluksi määräaikaisia, ja muuttuvat ensimmäisen tilausjakson jälkeen toistaiseksi voimassa oleviksi. Peru tilaus ajoissa.

Kun teet uusia sopimuksia

Muista aina uusia hankintoja tehdessäsi vertailla hintoja ja kilpailuttaa toimittajat. Näin varmistat, että saat itsellesi parhaan sopimuksen. Jos tarvitset hankintaa varten rahoitusta, vertaa huolellisesti myös lainoja, jotta varmasti löydät parhaan lainantarjoajan.

Mieti siis, mitä tarvitset, ja vertaa markkinoilla olevia tuotteita ja palveluita ja niiden vastaavuutta tarpeeseesi.

Kun teet uusia sopimuksia, lue aina sopimus kunnolla läpi ja varmista, että ymmärrät sopimuksen ehdot, ennen kuin allekirjoitat sopimuspaperit. Älä anna myyjän tai kenenkään muunkaan kiirehtiä allekirjoittamista. Kiinnitä huomiota erityisesti siihen, mitä sopimuksessa sovitaan maksuista ja sopimuksen keskeyttämisestä tai irtisanomisesta. Samoin jos sitoudut esimerkiksi kuukausittaisiin postituksiin, tarkista, mitkä ovat ehdot, jos haluat perua jonkin kuukauden toimituksen.

Muista, että allekirjoittaessasi sopimuksen sitoudut kaikkiin sopimuksen ehtoihin. Jos siis et voi hyväksyä kaikkia sopimuksessa mainittuja asioita, älä allekirjoita. Huomaa, että määräaikainen sopimus sitoo molempia osapuolia, myös sinua, sopimuksessa mainitun ajan, etkä voi irtisanoa sitä kesken sopimusjakson muusta, kuin sopimuksessa mainitusta syystä. Toistaiseksi voimassaolevan sopimuksen voit irtisanoa milloin vain. Tällöin sopimus päättyy sopimuksessa mainitun irtisanomisajan jälkeen. Maksujen yksipuolinen maksamatta jättäminen ei tarkoita irtisanomista, vaan todennäköisesti johtaa ongelmiin. Varmista siis, että irtisanot sopimuksen asianmukaisesti.

Kun olet tehnyt uuden sopimuksen, varmista aina, että saat vahvistuksen sopimuksen syntymisestä. Usein tämä vahvistus on allekirjoitettu sopimuspaperi, mutta jos esimerkiksi teet minkä tahansa sopimuksen puhelimitse, tarkista aina, että saat sopimusvahvistuksen, ja että sopimus vastaa puhelimitse sovittua, ja että siinä on mainittu tuotteen tai palvelun ja hinnan lisäksi muun muassa peruutusoikeuteen liittyvät seikat ja sopimuksen kesto. Mikäli sopimusehdot poikkeavat puhelimitse sovitusta, ole heti yhteydessä puhelinmyyjään ja reklamoi asiasta. Jos et huomauta asiasta, katsotaan sinun hyväksyneen vahvistuksessa mainitut ehdot.

Huomaa, että puhelinmyynti on etämyyntiä, ja jos tilaus alkaa kaduttaa heti puhelinsoiton jälkeen, sinulla on kuluttajansuojalain mukaisesti oikeus perua tilaus 14 päivän kuluessa tilauksen tekemisestä.

Kuulostaako monimutkaiselta? Sopimukset voivat tosiaan huonoimmillaan muodostaa melkoisen viidakon. Tärkeää on, että luet sopimuspaperit ja ymmärrät, millaisen sopimuksen olet tekemässä. Toisaalta esimerkiksi vakuutussopimuksia voi tavallisen kuluttajan olla vaikea ymmärtää kokonaisuudessaan, mutta ala on säädeltyä ja valvottu, ja voit ainakin yleisesti ottaen luottaa, ettei vakuutusyhtiö tieten tahtoen huijaa sinua, ja kirjoittaa nimesi sopimukseen.

UUTISET JA TARJOUKSET

Tilauksellasi suostut vastaanottamaan uutisia ja tarjouksia meiltä ja kumppaneilta.

REKLAAMI