Blogimerkintöjä

Suomalaisia menestystarinoita

Vaikka Suomi on pieni maa, korkea koulutus, yritteliäisyys ja työteliäisyys ovat saaneet monet yritykset menestymään kansainvälisilläkin markkinoilla. Bisnesidea ei aina ole ollut maailmaa mullistava – se on voinut olla jopa hyvin yksinkertainen – mutta erinomainen toteutus on tuonut menestyksen näille yksinkertaisemmillekin tuotteille. Lue tarinat suomalaisten menestyksien taustalla ja inspiroidu.

Nokia

Tuskin voi puhua suomalaisista menestystarinoista ilman Nokiaa. Vaikka Nokian menestys ei kantanutkaan älypuhelimien aikaan saakka, yritys oli kuitenkin aikoinaan alansa suunnannäyttäjä. Yritys aloitti 1800-luvulla Suomen Gummitehtaana, mutta nopeasti yhtiö alkoi ostamaan muita yrityksiä. Kansallishenkinen perustaja Eduard Polón muutti yrityksen nimen Nokiaksi yrityksen silloisen sijaintipaikan mukaan erottuakseen venäläisistä kilpailijoistaan.

Polón oli aikansa bisnesnero, ja hänen työnsä johti siihen, kun vuosien 1966-1967 vaihteessa hänen ostamansa yritykset fuusioitiin nykyisen Nokia-konsernin emoyhtiöksi. Matkapuhelimien kehitys alkoi 70—luvulla, kun Salora teki ensimmäisen mallinsa. Nokia päätyi ostamaan Saloran 80-luvulla ja ensimmäinen matkapuhelin tuotiin markkinoille vuonna 1991. 90-luvulla yhtiö päättikin keskittyä voimakkaasti matkapuhelimiin ja tietoliikennealaan, ja yrityksen muut toiminnot, kuten kumiteollisuus, puunjalostus, tietokoneet, kaapelit ja televisiot myytiin.

Vuosina 1992—2006 Nokia ponnisti maailmanmaineeseen Jorma Ollilan johdolla ja johti alallaan useita vuosia. Alamäki alkoi 2000-luvun alussa tehdyistä päätöksistä, jotka hidastivat yhtiön toimintaa ja tekivät siitä kalliimpaa.

Supercell

Modernimpi menestystarina on vuonna 2010 perustettu Supercell, joka kehittää mobiilipelejä. Sen tunnetuimmat pelit ovat strategiapelit Boom Beach ja Clash of Clans sekä maatalousaiheinen Hay Day. Yritys on tienannut etenkin pelien sisäisten mikromaksujen ansiosta, ja vuonna 2015 se oli maailman tuottavin mobiilipelejä tuottava yritys.

Yrityksen perustivat Mikko Kodisoja, Ilkka Paananen ja neljä muuta pelikehittäjää. He sijoittivat säästöistään 250 000 euroa ja saivat myös lainaa. Aluksi he keskittyivät Facebook-peleihin, mutta pian yritys vaihtoi strategiaa ja alkoi valmistaa kosketusnäytölle suunniteltuja pelejä. Ulkomaalaiset sijoittajat kiinnostuivat nopeasti yrityksestä ja japanilaiset ja kiinalaiset ovat sijoittaneet siihen suuria summia. Nykyisin valtaosan yhtiöstä omistaakin kiinalainen Tencent, ja toimitusjohtaja Paanasella ja Kodisojalla on pienet osuudet. Yhtiö säilyi tosin suomalaisena ja sen pääkonttori sijaitsee edelleen Suomessa. Vuosien 2012—2015 välillä yhtiön liikevaihto on kasvanut jopa 800 %.

Kyseessä on yritys, jonka hierarkia on matala. Liikevaihtoon nähden työntekijöitä on vähän: noin 180. He työskentelevät tiimeissä ja kehittävät pelejä. Vain lupaavimmat pelit pääsevät tuotantoon; päätöksen tuotantoon jatkamisesta tekevät itse tiimit. Keskijohtoa ei ole. Työntekijöillä on siis paljon vapautta ja itsenäisyyttä, mutta myös suuri vastuu tuloksestaan. Vaihtuvuus on yrityksessä merkittävää.

Jakamo

Suomalainen Jakamo on vuonna 2012 perustettu startup. Se on teollisuuden oma sosiaalinen media, jonka kautta yritykset voivat verkostoitua keskenään. Yrityksen perustivat Jarl Matti Anttila, Anssi Uitto, Tommi Ranta ja Jukka Vesalainen. Päämaja on Seinäjoella, ja se työllistää noin kymmenen henkeä. Alusta julkaistiin noin kolme vuotta sitten, ja sen jälkeen kävijämäärä on lähtenyt nopeasti kasvamaan.

Yrityksen taustalla on vankka osaaminen konsultoinnista. Jakamo aloitti toimintansa MDI:n spin-offina, ja sen tarkoitus oli kehittää toimittajasuhteita. Yritys kuitenkin tekee paljon enemmän, kuin hoitaa yhteistyötä ja mainontaa. Konsulttitöiden yhteydessä tuli esiin tarve teollisuuden Facebookille, jonka kautta voidaan hoitaa jopa tilaukset, tarjouspyynnöt, reklamaatiot ja muutospyynnöt, eli paljon enemmän kuin tavallisella sosiaalisella medialla.

Yritystä käyttää yli 1000 yritystä yli 30 eri maassa. Rahaa tienataan pilvipalvelun lisenssimaksulla. Palveluun liittyvä yritys kutsuu mukaan omat kumppaninsa, jolloin syntyy samantyylisiä verkostoja kuin Facebookissa. Yritykset eivät näe toistensa suhteita ja tarjouspyyntöjä voi lähettää suoraan kiinnostaville toimijoille.

Rovio

Niklas Hed, Jarno Väkeväinen ja Kim Dikert perustivat vuonna 2003 Relude-nimisen peliyhtiön menestyttyään pelikehityskilpailussa. Bisnesenkeli sijoitti yritykseen vuonna 2005 ja yhtiön nimi muuttui Rovio Mobileksi. Menestys lähti kunnolla käyntiin vuonna 2009, kun yritys päätti keskittyä iPhone-peleihin, ja Jaakko Iisalo keksi pelin, jossa on pyöreitä lintuja. Angry Birds saapui kauppaan joulukuussa, ja pian se oli Yhdysvaltojen ladatuin sovellus App Storessa. Miljoonat ihmiset latasivat pelin ja se pysyi listojen kärjessä melkein kahden vuoden ajan.

Rovio osti seuraavien vuosien aikana muita suomalaisia peleihin ja animointiin erikoistuneita yrityksiä ja muutti nimensä Rovio Entertainmentiksi. Yhtiön työntekijöiden määrä kasvoi 24:stä 224:ään, ja liikevaihto 10:stä miljoonasta 75,4:ään miljoonaan euroon. Vuoden 2012 jälkeen voitot tippuivat kuitenkin jo puoleen. Tämän jälkeen tehdystä Angry Birds-elokuvasta odotetaan myynnin kasvattajaa, vaikka samalla yrityksessä on tehty suuria muutoksia, ja monia on irtisanottu. Vuonna 2017 yhtiö listautui pörssiin.

Muuvit

Mika Merikanto ja Juha Villanen perustivat Muuvitin Saksassa, missä yrittäminen vaatii vähän kovempaa panosta. Turvaverkko on pienempi ja asiakkaat tylympiä, joten oma konsepti on osattava myydä nopeasti ja tehokkaasti. Tästä huolimatta Liikuntaseikkailu Muuvit on menestynyt kansainvälisesti, ja siltä löytyy käyttäjiä Saksan ja Suomen lisäksi erityisesti Sveitsistä, Itävallasta ja Brasiliasta. Yritys perustettiin alun perin 2009 yhteistyössä Nuori Suomi ry:n kanssa. Merikanto asui tuolloin Sveitsissä. Kaksikon tavoitteena oli tehdä jotain, mikä liittyi lasten oppimisen kehittämiseen ja hyvinvointiin.

Muuvit Health and Learning perustettiin varsinaisesti vuonna 2011. Liikevaihto jäi toistaiseksi alle miljoonaan euroon, mutta konsepti on ollut suuressa nosteessa viime vuonna ja yrittäjillä on ideoita konseptin kehittämiseen entisestään. Muuvitia myydään nykyisin lisensseinä ja alustoina. Liikuntaseikkailu on tuttu monille koululaisille, sillä se on juhlavuoden virallisia tuotteita.

Käytännössä lapset keräävät liikuntapisteitä, jolloin luokka pääsee virtuaaliseen seikkailuun ratomaan ongelmia ja tutustumaan liikuntaan. Tehtävissä käsitellään luontoa ja hyvinvointia. Sen avulla fyysisien aktiivisuuden saa yhdistettyä eri kouluaineisiin ja oppilailla on mahdollisuus toiminnalliseen oppimiskokemukseen.  Se mahdollistaa jopa kansainväliset kokemukset. Viime aikoina yritys on tehnyt töitä samoihin tavoitteisiin pyrkivän Microsoft Educationin kanssa.

*REKLAAMI

Konecranes

Suomalainen Konecranes on Kone Oy:stä erkaantunut yritys, joka valmistaa teollisia nostureita. Se lähti itsenäiseen toimintaan vuonna 1988, ja 90-luvun alussa Koneen muuttaessa strategiaansa Konecranesistä tuli itsenäinen osakeyhtiö. Yrityksen johtoon nousi Stig Gustavson. Gustavsonin luotsaamana yritys lähti nousuun. Konecranes selvisi Aasian talouskriisistä helposti ja alkoi 2000-luvun alussa ostaa myös pienempiä alan yrityksiä ja laajentaa toimintaansa. Aina vuoden 2008 kriisiin saakka yritys vaurastui tasaisesti.

Vaikka vuoden 2008 finanssikriisi vaikutti merkittävästi yrityksen talouteen, se toipui kriisistä hyvin. Nykyisin yrityksellä on jopa 19 000 työntekijää ympäri maailmaa ja sen liikevaihto on 3,5 miljardia euroa. Nykyinen toimitusjohtaja on Panu Routila, ja kansainvälisestä toiminnasta huolimatta kyseessä on hyvin suomalainen firma.

Menestyjien tarinat vaihtelevat

Valtaosa suomalaisista menestyjistä elää jonkin aikaa ja sitten lopettaa toimintansa, mutta myös pitkäaikaisia tekijöitä löytyy. Tällaiset yritykset ovat melko harvinaisia ja niiden joukkoon on vaikea päästä. Vielä jää nähtäväksi, kuinka moni nykyisistä startupeista onnistuu kääntämään vaikeudet voitoksi ja jatkamaan tarinaansa vuosikymmenillä.

Yrittäjä tarvitsee kärsivällisyyden, motivaation ja hyvän bisnesidean lisäksi myös tukea. Tukea osaavilta ammattilaisilta sekä rahallista tukea, joka mahdollistaa unelmien toteuttamisen. Hae lainaa pankista, sijoittajilta tai netistä, kun olet riittävästi kehitellyt ideaasi. Hanki tueksesi ihmisiä, jotka osaavat myydä, puhua ja ymmärtävät kaupantekoa sekä markkinoita.

UUTISET JA TARJOUKSET

Tilauksellasi suostut vastaanottamaan uutisia ja tarjouksia meiltä ja kumppaneilta.

REKLAAMI