Suomi on maa, jossa tieverkostoa riittää ja välimatkat ovat pitkiä. Suomi on maa, jossa auton omistaminen on lähes välttämätöntä ellet satu asumaan Helsingissä, jossa julkisen kulkuneuvojen verkosto on yhtälailla toimiva. Kaikkialla julkisen liikenteen kulkuneuvot eivät kuitenkaan toimi kuin VR-junan vessa vaan oma auto on välttämätön kapistus.
Auto on asumiskustannusten ohella yksi suomalaisten suurin menoerä kuukaudessa ja auto verottaa tilipusseja niin itse autolaina lyhennyksillä, vakuutusmaksuilla, polttoainekuluilla, talvi- ja kesärenkaiden vaihdolla, huolloilla sekä vuosittain tehtävällä katsastuksella. Auto on kallis välttämättömyys eikä missään nimessä sijoituksen kohde.
Autoa tai muuta moottorista menopeliä hankkiessa tulee miettiä myös rahoitusvaihtoehdot, eikä ole suinkaan yhdentekevää, miten uuden menopelin aikoo rahoittaa. Syvennymme artikkelissa moottoreiden maailmaan ja erityisesti siihen, kuinka uuden kulkupelin voi rahoittaa, ellei itseltä löydy possusta koko summaa ja ilman, että menettää yöuniaan järjettömien korkokustannusten vuoksi. Vaihtoehtoja auton rahoitukseen löytyy ja halvin autolaina lötyy vertailemalla. Kilpailuta autolaina aina ennen lainatarjouksen hyväksymistä, jotta sinulla on ainakin kolme tai neljä eri vaihtoehtoa joista voit valita parhaimman.
Mikä autolaina?
Autolaina on auton, moottoripyörän tai veneen hankintaan anottava rahoitus. Yleisesti voidaan sanoa, että autolaina on liikenteeseen rekisteröitävien menopelien rahoittamiseen tarkoitettu laina tai luotto. Laina tai luotto anotaan ulkopuoliselta tarjoalta, joka voi olla esimerkiksi pankki, rahoitusyhtiö tai vaikka autoliikkeen kautta saatava osamaksurahoitus. Halpa autolaina on helppo etsiä vertailemalla erilaisia vaihtoehtoja.
Auto laina on mitä yleisimmin vakuudeton kulutusluotto, laina tai joustoluotto. Autojen rahoittamiseen käytetään paljon myös vakuudellisia vaihtoehtoja, jossa vakuutena voi toimia aikaisempi auto tai vaikka velaton asunto. Se, onko auto järkevää ostaa vakuudella, voidaan olla montaa mieltä, sillä auto ei koskaan ole sijoituskohde. Jos olet aikeissa hankkia autoa tai muuta vastaavaa moottorikulkuneuvoa, eikä omat säästöt riitä sen kokonaan kustantamiseen, kannattaa suorittaa autolaina vertailu.
Miten autolainat eroavat muista lainoista?
Autolaina olisi aina parasta tietysti ostaa omilla säästöillä, mutta harvalla siihen on tietenkään mahdollisuus. Kuten tuolla jo aikaisemmin on mainittu muutamaan otteeseen, auto ei ole sijoitus – mielessä on hyvä pitää ettei siitä saa koskaan voittoa ja sen arvo tippuu samalla sekunnilla, kun ajat auton ulos liikkeestä.
Auto hankitaan kuitenkin mitä yleisimmin kokonaan tai osittain autolainan avulla. Miten autolaina sitten eroaa muista lainoista? Lainavaihtoehdoissa on tietysti eroja, mutta valinnan varaa ei löydy ihan niin kirjavaa joukkoa kuin mitä esimerkiksi pikavippejä löytyy. Autolainaa tarjoavat yleensä pankit sekä yksityiset rahoitusyhtiöt. Myös autoliikkeiden kautta on mahdollista saada autolle kuukausittainen osamaksurahoitus. Autolainojen koroissa ja kuluissa on kuitenkin selkeitä eroja, ja niiden lisäksi kannattaa huomio kiinnittää myös itse kuukausimaksuun, sillä ne kasvattavat lopullista lainasummaa, etenkin pitkällä laina-ajalla. Tätähän kukaan auton omistaja ei tietenkään halua siitä syystä, että auton arvo laskee vuosittain eikä sillä voi koskaan tehdä voittoa.
Autolaina on myös verrattain suuri laina, jos tarkastellaan esimerkiksi vakuudettomia kulutusluottoja tai pikavippejä – niiden avulla harvoin pystyt ostamaan autoa, joten siitä syystä kyseeseen tulee nimenomaan auton ostoon räätälöity ja tarkoitettu autolaina. Auton osto on monelle yksiä elämän suurimpia hankintoja oman asunnon ohella ja lainan hankkimista tulee harkita tarkkaan.
Autolaina eroaa myös muista pienistä lainoista yleensä sillä, että autolainan saantiin tarvitaan vielä erillinen vakuus, hyvät tulot ja moitteeton maksutausta sekä säännölliset tulot. Monesti tarvitaan lisäksi vielä myös erillinen käteisraha. Auton vakuutena toimii monesti itse auto ja käteisrahan suuruus vaikuttaa haettavaan autolainan määrään.
Autolainan hyödyt
Autolainan hyödyt ovat ehdottomasti siinä, että autolaina itsessään on räätälöity nimenomaan juuri tiettyyn tuotteeseen ja lainalla on näin ollen joku tarkoitus. Esimerkiksi pankista hakiessasi autolainaa, vaikuttaa hintaan moni seikka. Kulutusluotot ovat kuitenkin suosittu muoto hakea uuden menopelin hankintaan rahoitusta, sillä ne ovat helppoja ja nopeita saada sekä vertailla. Lisäksi paras autolaina löytyy kulutusluottoja vertailemalla, joka sekin on kätevää nykyisin vertailupalvelusivustojen avustuksella.
Pankkien etu autolainaa myöntäessä on kuitenkin se, että pankit pystyvät muuttamaan ehtoja asiakkaan mukaan. Kanta-asiakkaana ja moitteettoman maksutaustan omaavana, voit saada pankin kautta autolainan todella miellyttävällä korolla, jos autolle on mahdollista saada hyvä ja kattava vakuutus. Lisäksi pankkien kilpailuvaltii on myös muissa ehdoissa, sillä heidän kanssaan on neuvotteluvaraa esimerkiksi lainan marginaalissa ja perustamismaksuissa.
Missä tilanteissa autolaina on hyödyllinen?
Kun päätös auton vaihtamisesta uudempaan tai ehkä kokonaan uuden auton hankinnasta on tehty, on aika alkaa pohtimaan rahoitusta. Nykyisin auto ostetaan lähes aina lainarahalla, mutta onneksi tarjolla on tarkoitukseen monia erilaisia vaihtoehtoja. Tietysti kuten mihin tahansa lainaan liittyen, myös autolainaan liittyy niin hyviä kuin huonoja puolia. Nämä kannattaa tiedostaa, jotta voi olla varma siitä, sopiiko autolaina juuri itselle juuri tässä hetkessä, vai olisiko sittenkin parempi säästää vielä vuosi tai pari, jos siihen suinkin vain on mahdollisuus.
Paras etu autolainassa on ehdottomasti se, että saat auton ilman että maksat koko auton hintaa heti tai etukäteen. Tämä voi antaa sinulle lisäaikaa säästämiseen ja vaikka säästöjä ei olisi tarpeeksi, voit silti ostaa auton. Miinuspuolena tässä kohtaa mainitaan tietysti korot ja kulut; jos sinulla olisi itsellä säästettynä koko auton ostohinta tai ainakin suuri osa siitä, säästyt erilaisilta kuluilta ja koroilta, joita autolaina tuo mukanaan. Jos olet esimerkiksi yrittäjä ja auto on sinulle välttämätön, kannattaa auto hankkia lainarahalla. Tonen hyvä vaihtoehto toki on auton leasing.
Edellä olevassa kappaleessa käytiinkin jo autolainan huonot puolet eli kulut ja korot, jotka voivat olla korkeat ellet vertaile ja kilpailuta autolainoja huolellisesti ennen lopullista päätöstä. Jos lasket esimerkiksi kaikki korot, jotka maksat koko laina-ajalta ja vertaat niitä auton ostohintaan – kuinka paljon häviät ostossa? Auto kun ei koskaan ole sijoitus, joten kannattaa pitää mielessä myös sitä, että auton nykyaikainen elinikä on muutama vuosi, jonka jälkeen se on järkevää vaihtaa jälleen uudempaan. Vaikka kustannuksia on hankala laskea pitkällä aikajänteellä, on hyvä kuitenkin tehdä hieman arvioita siitä, mitä kulut ja kustannukset voisivat olla. Kannattaako lainarahaa ottaa useita kymmeniä tuhansia euroja vai kannattaisiko säästää ennemmin muutama vuosi, jotta mahdollisesti tarvittava lainamäärä olisi niin pieni kuin mahdollista.
Esimerkkejä autolainan käytöstä
Auto ostotaan nykyisin yhä useammin lainarahalla tai osamaksulla. Tässä toiminnassa ei ole mitään ihmeellistä eikä väärää, sillä kenellä nykyisin on takataskussaan yli 10 000 euroa laittaa kulkupeliin, jonka suhteellisen vähän ajettu, uusi auto nykyään kustantaa. Auton ostaminen on yleensä hyvin tunnepitoinen asia, sillä edustaahan auto tietyllä tapaa myös omaa identiteettiä; toisille auto on pelkkä liikkumseen tarkoitettu paha, mutta monille auto on yhtä tärkeä eliksiiri kuin vesi.
Kun kyse on tunnepitoiseen ajatteluun perustuva hankinta, ei auton ostoon liittyviä kokonaiskustannuksia tule aina ajatelleeksi ja samalla lainarahan tarvetta voi olla hankala arvioida suhteutettuna sen hetkiseen omaan talouteen.
Lyhyt esimerkki autolainan käytöstä: Emmillä on hallussaan muutaman vuoden vanha Peugeot, mutta nyt hän haluaisi vaihtaa hieman hienompaan ja isompaan, sillä uusi työ ja pidentynyt työmatka olisi mukava taittaa isommalla autolla. Emmin kiikarissa on uudehko Opel, joka kuitenkin kustantaa 19 000 euroa. Vanha Peugeot maksoi Emmille alunperin 11 000 euroa, joten ilmainen ei sekään ollut. Hän on lyhentänyt lainaa 3000 euroa (ilman auton arvonalennusta lukuunottamatta) eli lainaa hänellä on vielä jäljellä 8000 euroa. Tämä tarkoittaa sitä, että Emmillä on omaa arvoa tai käsirahaa 3000 euroa uutta autoa varten. Emmin on tarkoitus laittaa Peugeot vaihdossa, mutta hän joutuisi silti ottamaan lisälainaa jopa 16 000 euroa. Näin ollen lainalla katettaisiin vanha laina, vaihtoauton hyvityshinta sekä uuden Opelin erotus eli 19 000€ – 11 000€ + 8000€ = 16 000 euroa.
Miten saada autolainaa – ehdot
Autolainaa on mahdollista hakea ja saada erilaisista paikoista; yksityiseltä rahoitusyhtiöltä kulutus- tai joustoluoton muodossa, pankeilta tai autolikkeen. Lisäksi auto on mahdollista ostaa osamaksulla, joka on myös yksi lainauksen muoto. Osamaksu on yleensä autoliikkeestä ostettuna mahdollinen, mutta nykyisin myös osa yksityisistä henkilöauton myyjistä tarjoavat osamaksua rahoitusyhtiön kautta.
Haitpa lainan mistä tahansa, kannattaa lainoja vertailla ja pyytää autolaina tarjous useammasta paikasta, jotta löytää itselleen sen parhaimman autolainan. Autolaina laskuri on helppokäyttöinen apuväline autolainan vertailuun ja joka yleensä löytyy lainantarjoajien kotisivuilta. Autolainan laskuun tarkoitetun laskurin avulla voit omatoimisesti selvittää lainaan liittyviä kuluja ja korkoja sekä määritellä itsellesi sopivan takaisinmaksuerän.
Mistä halvin autolaina? Helppous ja auton hinta eivät koskaan kulje rinta rinnan – tämä tarkoittaa usein, että edullisimman autolainan löytämisen eteen joutuu todellakin uhraamaan myös kallisarvoista aikaa ennen sopivan lainan löytymistä.
Lainaa autoa varten on yleensä suhteellisen hellpo saada. Toki edellytyksenä on hyvä takaisinmaksukyky ja moitteeton maksutausta. Lainanakijalla täytyy lähes aina olla puhtaat luottotiedot sekä säännölliset ja riittävät tulot. Auto on iso ja arvokas hankinta, joten autolainan saantiin vaikuttaa siksi myös henkilön tulotaso. Tästä syystä esimerkiksi opiskelijan on hankala saada autolainaa säännöllisten tulojen puuttuessa.
Lisäksi monesti suuren autolainan saamiseen tarvitaan myös erillisiä vakuuksia. Monesti auto itsessään voi kuitenkin toimia vakuutena, jos esimerkiksi autoon tarkoitettu käsiraha on riittävän suuri. Ohjenuorana käteisrahan suuruuteen pidetään noin 10% – 40% auton ostohinnasta, joka itsella tulisi siis olla sukanvarressa autolainaa hakiessa. Monesti lainaan vaikuttavat käteisrahan ohella myös minkälainen auto ostajalla on kiikarissa.
Autolainan takaisinmaksuehdot yksinkertaisuudessa
Auton hankintaa tai rahoitussuunnitelmaa harvoin tehdään useiden vuosien päähän, sillä se ei ole realistista. Normaali tilanne on suunnitella kuinka paljon on varaa ottaa autolainaa ilman, että se ajaisi omaa talouden ylläpitoa varaan. Autolainan takaisinmaksussa tärkeää on huomioida kuukausierä, joka ei missään nimessä saisi nousta liian suureksi. Tämä siitä syystä, että silloin muille yllättäville kustannuksille ei jäisi varaa. Toisaalta kuukausierän tulisi kuitenkin olla riittävän suuri, jotta laina lyhentyisi suunnitellulla ja nopealla aikataululla. Tässä kohtaa autonostajaa joutuu monesti toppuuttelemaan, sillä on tärkeää pitää maltti mielessä, ettei autonostaja haksahda ostamaan liian kallista autoa omiin tuloihin ja maksukykyyn nähden.
Takaisinmaksuissa kannattaa myös perehtyä korkoihin; jotkut autoliikkeet tarjoavat nimittäin lainaa ilman korkoja. 0 korko autolaina on varmasti ketä tahansa houkutteleva ratkaisu, mutta kannattaa perehtyä tarkemmin, sillä monesti kaupassa on joku koira haudattuna. 0 korko autolaina voi olla yksi tapa saada vanhat autot myydyiksi. Nollakorko voi myös olla yksi vaihtoehto esimerkiksi käteisalennukselle. Nollakoron huono puoli on, että autonostaja voi perustaa ostopäätöksen vääriin seikkoihin vertaillessaan korkoja sekä hintoja; nollakorko voi hämätä esimerkiksi kuukausierän suuruudessa. Tässä kohtaa nollakorolla auton ostamisesta haaveileva voi erehtyä ostamaan turhan kalliin auton – toki kuukausimaksua voi toki aina pienentää pidentämällä laina-aikaa.
Nollakorolla myönnettävä autolainan takaisinmaksu voi olla myös rajoitettu johonkin tiettyyn aikaan. Nollakorolla tarjottu autolaina voi olla esimerkiksi voimassa vain lainan ensimmäiset 12 kuukautta. Vuoden aikana sinulla on itsellä mahdollisuus päättää kuinka paljon lainaa lyhennät, mutta 12 kuukauden jälkeen, koroissa voi tulla yllätyksiä ja ne peritään mitä suurella todennäköisyydellä jopa lainan alusta saakka.
Nollakorkoisen autolainan kanssa kannattaa olla tarkkana. Tätä takaisinmaksumuotoa voidaan oikeastaan suositella vain heille, joilla jo alunperin olisi varaa ostaa auto ilman lainaa eli koroton autolaina sopii heille, joilta löytyy käteistä. Matemaattisesti ajateltuna 0 korko autolaina voi olla hyvä ajatus, ja sitä se on esimerkiksi silloin, kun korkoihin käytettävän rahan voi sijoittaa johonkin tuottoisampaan.
Mitä sinun tulisi muistaa ennen autolainan hakemista?
Koska auton hankinta on suuri ja tarpeellinen ostos, eikä sitä yleensä tavallinen ja työssäkäyvä kansalainen pysty tekemään käteisrahalla, tarvitaan siihen näin ollen lisärahoitusta. Yleensä auton ostoon tarkoitettu lisälaina on autolaina. Ennen autolainan hankkimista kannattaa ehdottomasti tutustua markkinoilla oleviin lainoihin sekä eri lainantarjoajiin. Vertailemalla autolaina, kilpailuta autolaina, ja pyydä tarjouksia. Vain sillä tavalla on mahdollisuuksia löytää itselleen edullinen ja tarpeeseen sopiva autolaina niin sopivalla korolla kuin myös inhimillisellä kuukausierällä ettei loppukuusta tarvitse aina miettiä pelkän tonnikalan ja makaronin syömistä vaan jää hieman varaa muuhunkin elämiseen.
Kuinka paljon hakea autolainaa?
Auton hankinta on yksi suomalaisten suurimmista menoeristä ja siihen joudutaan yleensä hakemaan lainaa, sillä harvalla on useita kymmeniä tuhansia euroja ylimääräisenä. Toisaalta auto ei ole sijoitus, joten lainan hakemisessa kannattaa pitää järki päässä. Koska auton hankinta voidaan nähdä myös tunnepitoisena asiana, kannattaa konsultoida ammattilaista, mikäli tuntuu siltä, että tunteet vie ja järki vikisee.
Autolainan hakeminen kannattaa harkita tarkkaan ja kannattaa tehdä etukäteen myös laskelmia perustuen omaan taloudelliseen tilanteeseen. Kannattaa tehdä itselle selväksi kuinka paljon autosta pystyy realistisesti kuukaudessa maksamaan ilman, että talous ajautuu liian ahtaalle. Lisäksi kannattaa tehdä itselle selväksi kuinka paljon haluaa autosta maksaa. Autolainaa ottaessa maksat aina autosta enemmän kuin mitä auton varsinainen arvo on. Se kuinka paljon autolainaa sinun tulee tai tarvitsee hakea riippuu myös useista erilaisista tekijöistä:
1. Onko sinulla itsellä käteisrahaa?
Käteisrahaa suositellaan olemaan auton ostohinnasta vähintään 10% – 40% prosenttia. Mitä enemmän sinulla on laittaa käsirahaa, sitä vähemmän sinun tarvitsee hakea lainaa. Kannattaa pohtia voisiko mahdollisesti säästää muutaman lisäkuukauden ennen auton hankintaa, jotta lainarahaa tarvitsisi ottaa mahdollisimman vähän.
2. Onko sinulla vanha auto laittaa vaihdossa?
Jos sinulla on mahdollista laittaa vanha autosi vaihdossa, kannattaa selvittää aina se paljonko vanhasta autosta saa vaihdossa hintaa.
3. Minkälainen auto on kyseessä johon lainaa haetaan?
Myös se minkälainen auto on kyseessä vaihuttaa toki siihen kuinka paljon lainaa tulee tai kannattaa hakea. Mikäli kyseessä on tuliterä auto, uskaltaa lainaa hakea hieman enemmän ja yleensä pankit myöntävät mielellään varsinkin, jos autolle on mahdollista hankkia todella kattava vakuutus samalla. Mikäli kysymys on vanhemmasta autosta, kannattaa miettiä kuinka paljon on järkevää laittaa kiinni lainarahaan ja suhteuttaa sitten kustannuksen vanhan auton mahdollisesti yllättäviin huoltokustannuksiin. Vanhoissa autoissa ei myös ole yleensä takuu voimassa varsinkin, jos hankit auton yksityiseltä. Yksityiseltä ostettaessa lainarahaa kannattaa todellakin miettiä!
4. Onko vanhaa lainaa jäljellä?
Kannattaa myös miettiä onko vanhaa lainaa jäljellä; kuinka hoidat vanhan lainan, maksetaanko uudella lainalla myös jäljellä oleva vanha laina pois, jotta et jää kahden lainan loukkuun?
Kaikki nämä edellä mainitut neljä tekijää tulee ottaa huomioon miettiessä autolainan hakua ja kuinka paljon sitä pitäisi ottaa. Jos kaikki on sinulle päivän selvää, on seuraava askel autolainojen vertailu, sillä markkinoilla on tarjolla monia eri vaihtoehtoja aina nollakoroista edullisena mainostettuihin autolainoihin. Autolainan kannattavuuteen vaikuttaa siis moni tekijä ja joskus laskelmien tekeminen voi olla mattimeikäläisestä hankalia. Laskelmat kuitenkin kannattavat, jotta voit selvittää tarpeen paljonko autolainaa todella tarvitsee hakea, jotta sitä ei ainakaan hae turhaa liikaa. Netistä ja yleensä pankkien sekä autoliikkeiden sivuilla on tarjolla erilaisia lainalaskureita, joiden avulla voit laskea laina-ajan, lainamäärän sekä koron. Voit myös vertailla niiden vaikutusta lanakustannuksiin ja tehdä itsellesi takaisinmaksuaikataulun. Laskurin avulla voit laskea arvion lainan määrästä ja vertailla käsirahan sekä koron suuruuden vaikutuksia korkosäästöihin.
Mitä tapahtuu ellet voi maksaa lainaa ajallaan?
Mikäli matti hyppää kukkaroon ja kuukausittaiset maksut alkavat ontumaan eikä auton kuukausieristä enää suoriudu, voi ajautua hankalaan tilanteeseen. Riippuen siitä mistä autolaina on otettu ja minkälaisilla ehdoilla, voi autosta jopa joutua luopumaan. Lisäksi autoa ei suinkaan voi noin vain myydä, ilman rahoitusyhtiön hyväksyntää ja järjestelyä siitä, kuinka puuttuvat maksut hoidetaan. Rahoitusyhtiö haluaa aina rahat, mutta hakevat auton pois ellei suorituksia ala kuulumaan. Lisäksi tietysti vaarana on menettää omat luottotiedot.
Mikäli autolla olisi vakuus, hoituisivat puuttuvat ja maksamatta olevat kuukausimaksut tietysti vakuuden kautta. Jos auto on hankittu autoliikkeestä osamaksusopimuksella, eli sopimuksella, jossa autoliike toimii pankin asiamiehenä. Osamaksurahoituksessa auto on rekisteröity pankin nimiin ja ostaja on rekisteröity halitjaksi. Tästä omistussuhteesta käytetään nimitystä omistukseen johtava hallinta, ja auto siirtyy haltijan nimiin sen jälkeen, kun laina on maksettu pois pankille. Mutta, jos tässä suhteessa ilmenee maksuissa ongelmia, on jälleen vaarana auton menetys, sillä auto toimii osamaksusopimuksessa automaattisesti vakuutena.
On hyvä pitää toki mielessä sudenkuopat, joita erilaisia rahoitusvaihtoehtoja miettiessä kohtaat. Entä, jos en pystykään suoriutumaan kuukausimaksuista? Viedäänkö auto minulta yhtäkkiä? Siksi suosittelemme aina ottamaan asioista selvää myös niitä tilanteita verten, joissa talous kokisi yllättäen alamäen, eikä kuukausimaksuista suoriutuisi. Lisäksi myös tietysti autolainan vertailu; edullinen autolaina on yksi avain siihen, että suoriudut kuukausittain autoon liittyvistä kustannuksista.
Lisäksi, jos olisit esimerkiksi hankkinut auton nollakorolla, katoaa nollakorko etu mikäli maksusi myöhästyvät. Nollakorko ja edullisin autolaina muuttuukin yhtäkkiä useammaksi prosentiksi ja sataseksi.
Uusi auto autolainan avulla vai leasing?
Jos rehellisiä ollaan, auto kannattaisi pyrkä aina ostamaan suoralla rahalla, joka n lisäksi peräisin omasta tilipussista. Mitä vähemmän lainaa tarvitsee ottaa, sitä lyhyempi laina-aika ja pienemmät kokonaiskustannukset ovat. Ei sillä, että tekisit autolla voittoa, mutta ajatellaan, että auto ostetaan omilla säästöillä ilman lainarahaa. Näin säästät kaikki kulut, korot ja kuukausittaisen takaisinmaksun, joita lainan ottaminen aiheuttaa. Mikäli myyt auton, saat siitä itsellesi jonkun verran ekstra rahapussiisi, kun sinun ei tarvitse maksaa jäljellä olevaa velkaa pois. Ostohintaa autosta et tule toki koskaan saamaan takaisin, mutta tämä on paras esimerkki, jossa voit parhaimmassa tapauksessa saada hieman lisärahaa, vaikka yllättävään rahantarpeeseen.
Tyypillinen auton hankinta tapahtuu kuitenkin aina lainarahalla, jolloin autolaina on vaihtoehto. Autolaina otetaan joko pankista, yksityiseltä rahoitusyhtiöltä tai se haetaan autoliikkeestä autorahoituksena. Mutta entäpä yritysautoilusta tuttu leasing? Voisiko se tulla kyseeseen ja voisiko se olla vaihtoehto ellei autoa halua ostaa tai hakea siihen muutoin ylimääräistä lainaa?
Autoleasing tarkoittaa siis auton vuokraamista leasingyhtiöltä määräajaksi. Maksat autosta määräaikana aina kuukausimaksun, joka on määritelty etukäteen riippuen leasingsopimuksen tyypistä sekä autosta. Yleensä leasingaika on kahdesta viiteen vuoteen. Leasingautojen etu on edottomasti se, että auton kustannukset ovat suurelta osin ennakkoon tiedossa, koska yleensä sopimus kattaa myös määräaikaishuollot. Lisäksi leasingauton etu on aina sen moitteeton kunto, sillä säännölliset huollot ja ylläpito takaavat moitteettomat ajopelit.
Toisaalta, leasing ei välttämättä ole paras vaihtoehto paljon autoilevalle, sillä yleensä sopimukset sisältävät kilometrirajoituksen. Toinen leasingauton miinuspuoli on se, ettei auto siirry koskaan omistukseen, ellei sitä ole mahdollista lunastaa. Pitkässä juoksussa leasingauto on kallis vaihtoehto yksityiselle autoilijalle, mutta toki huolettomampi ratkaisu; kuukausikustannukset kun ovat aina tiedossa.
Autolaina – yhteenveto
Auto on useassa suomalaistaloudessa suuri ja arvokas ostos. Se on monille myös välttämätön ostos pitkien välimatkojen ja päivittäisten työmatkojen vuoksi. Vaikka autoa ei olisi aikaisemmin tarvinnut, voi sille yllättäen tulla tarve vaikka paikkakunnalta muuton tai työpaikan muuttumisen vuoksi. Vaikka Suomessa tieverkostoa riittää ja Helsingin seudulla hyvä julkinen kulkuverkosto, ei julkisen liikenteen verkosto suinkaan kaikkialla suomenmaassa ole niin hyvä ja toimiva – auto voi todellakin olla välttämätön paha.
Suomen ilmasto-olosuhteet luovat autoille omat haasteensa ja paineensa ja autot tahtovat nykyisin rikkoontua yhä herkemmin, sillä kehittynyt tekniikka ei Suomessa talven pakkasilla toimi ja suolatut tiet ruostuttavat auton pohjaa armottomalla nopeudella. Näin ollen auton käyttökustannukset pysyvät Suomessa suhteellisen korkeina verrattuna vaikkapa lämpimämpin maihin, missä teille ei tarvitse roiskia suolaa tai renkaita vaihtaa vuosittain uusiin. Kaikki tämä tarkoittaa sitä, että Suomessa auto olisi hyvä vaihtaa muutaman vuoden välein. Vanhan auton huoltoihin ja remontteihin saa yllättäen kulumaan tuhansia euroja. Lisäksi vanhat autot kuluttavat enemmän polttoainetta kuin mitä uudet ja myös autovero on yleensä vanhoissa autoissa korkeampi päästötöjen vuoksi.
Uuden auton hankkimista kannattaa ehdottomasti harkita niin järjellä kuin tunteellakin ja saada nämä molemmat tasapainoon – auton hankinta voi yhtäkkisesti tuntua suurelta menoerältä, mutta loppupeleissä uuden auton hankinta voi olla taloudellisesti järkevämpi ratkaisu kuin miettiä milloin vanha jättää tienpientareelle. Auton hankintaa varten on markkinoilla olemassa erinomaisia ratkaisuja ja jokainen löytää vertailemalla itselleen sopivan.