Blogimerkintöjä

Edullinen kylpyläpäivä kotona

Muutama päivä kylpylässä hoidoista ja hyvästä ruoasta nauttien on suosittu ja rentouttava tapa viettää vapaa-aikaa ja helpottaa stressiä. Mikäpä sen mukavampaa, kuin istua porealtaassa ja nauttia virkistävästä jalkahoidosta! Jos kylpylään on matkaa tai se ei sovi juuri nyt budjettiin, voit viettää ihanaa kylpylälomaa edullisesti myös kotona.

Kotikylpyläelämystä varten et välttämättä tarvitse sen erikoisempaa kylpyhuonetta porealtaineen ja höyrysaunoineen, tavallinen kylpyhuone riittää. Jos sinulla on kylpyamme, voit toki nauttia ylellisestä vaahtokylvystä, mutta ilman sitäkin voit saada kotiin rentouttavaa kylpylätunnelmaa.

Tunnelma

Kotikylpylän etu ns. oikeaan kylpylään nähden on, että kotona on oikeasti rauhallista. Ei ruuhkaa tai muiden ihmisten huutoja ja muita ääniä, vain hiljaisuutta. Himmennä valoja ja sytytä miellyttäväntuoksuinen tuoksukynttilä tai suitsuke palamaan. Laita taustalle soimaan rentouttavaa musiikkia.

Varaa käsille pyyhkeitä ja hoidoissa tarvitsemasi aineet ja välineet. Tuo kotikylpylääsi myös kannullinen vettä tai muuta juotavaa ja raikkaita hedelmiä sekä joitakin lehtiä tai kirja, joita voit lukea hoitojen vaikuttaessa. Puhelin ja tietokone eivät kuulu kylpylään, joten jätä ne suosiolla loitommalle. Tänään et tarvitse yhteyttä ulkomaailmaan, vaan keskityt vain itseesi ja omaan hyvinvointiisi.

Kurkista keittiön kaappeihin

Monet kalliit kaupan kuorintavoiteet tai naamiot voi korvata helposti itse kotona keittiöstä löytyvillä raaka-aineilla. Esimerkiksi sokeri, suola, hunaja, kaurahiutaleet ja kahvinporot ovat monen kotihoitoaineen ainesosia. Etsi erilaisia reseptejä netistä, ja säästä rahaa ja ympäristöä tekemällä itse kotikylpyläsi hoitotuotteet.

Ulkoilu

Aloita kotikylpyläpäiväsi reippaalla, pitkällä kävelylenkillä. Raitis ilma virkistää, ja liikunta saa veren kiertämään mukavasti koko kehossa. Reipas kävelylenkki myös auttaa unohtamaan työ- tai muut mieltä painavat asiat. Kevään vielä kirpeillä ilmoilla voit ottaa lenkille mukaan kahvia tai kaakaota termospulloon, ja viettää puolessa välissä pienen lepotauon. Kahvikin maistuu paremmalta ulkoilmassa. Kotiin palatessasi huomaat olevasi virkistynyt ja täynnä energiaa.

Ruoka

Hyvinvointipäivän ruoka on kevyttä, mutta silti herkullista. Valmista itsellesi esimerkiksi maittava salaatti tuoreista raaka-aineista ja kevyestä kanasta. Nauti runsaasti hedelmiä ja vihanneksia. Muista myös juoda riittävästi. Vesi on paras juoma, mutta voit halutessasi maustaa sen vaikka kurkkuviipaleella tai sitruunalla.

Kylpy

Jos kotonasi on kylpyamme, miksipä et hyödyntäisi sitä ja nauttisi rentouttavasta kylvystä? Käytä mieleistäsi kylpyvaahtoa tai -öljyä lisäämään tehoa ja kylpylätunnelmaa. Valitse tuoksu tarpeen mukaan, esimerkiksi sitruuna, appelsiini ja greippi virkistävät ja piristävät mieltä, laventeli ja kamomilla rentouttavat, ja ruusu tai ylang ylang ovat omiaan romanttisempiin hetkiin. Valmiiden kylpyöljyjen sijasta voit myös käyttää erilaisia eteerisiä öljyjä. Muista kuitenkin kohtuus, 6-8 tippaa eteeristä öljyä kylpyveteen riittää.

Varo laskemasta kylpyvettä liian lämpimäksi. Lämmin vesi rentouttaa, mutta liian kuuma vesi voi aiheuttaa sykkeen kohoamista tai huimausta ja jopa palovammoja. Kannattaa siis vettä laskiessaan välillä tunnustella ja säätää veden lämpötilaa sopivaksi.

Vaikka kylpy tuntuukin ihanalta, ei veteen kannata jäädä liian pitkäksi aikaa. 10-15 minuuttia on sopiva aika, sillä kuuma avaa ihohuokoset, jolloin ihon luonnollinen kosteus haihtuu ja iho siis kuivuu.

Kun iho on pehmennyt kylvyn jäljiltä, tee hellävarainen vartalonkuorinta. Kuorinta poistaa kuolleet ihosolut ja kirkastaa ja pehmentää ihoa. Levitä kuorintavoide kostealle iholle varovaisin pyörivin liikkein alhaalta ylöspäin. Voit levittää kuorintavoiteen käsin tai tehostaa kuorintaa käyttämällä kuorintakäsinettä.

Kylvyn ja kuorinnan jälkeen on tärkeää muistaa kosteuttaa vartalon iho. Käytä ihotyypilliesi sopivaa kosteusvoidetta tai vartalovoita. Kosteutusvaikutus tehostuu, kun levität voiteen vielä hieman kostealle iholle. Anna voiteen imeytyä ihoon ennen kuin pukeudut.

Sauna

Jos sinulla ei ole kylpyammetta, nauti saunan rentouttavista löylyistä. Sekoita löylyveteen muutama tippa löylytuoksua tai eteeristä öljyä tarpeen tai mielialan mukaan. Muista kuitenkin kohtuus, älä sauno liian pitkään, käy vilvoittelemassa ja juo vettä löylyttelyjen välillä.

Saunomisen jälkeen pehmeän ihon voi kuoria kuten kylvyn jälkeen. Muista myös ihon huolellinen kosteutus.

Jalat

Pedikyyri keventää askelta ja pitää jalat pehmeinä ja terveinä. Joskus kuivat kantapäät saattavat halkeilla niin pahasti, että seurauksena voi olla jopa verenvuotoa ja tulehduksia. Onkin hyvä muistaa hoitaa jalkojaan säännöllisesti.

Jalat nauttivat jalkakylvystä. Lisää jalkakylpyveteen suolaa ja eteerisiä öljyjä, esimerkiksi piparminttu virkistää väsyneet jalat. Kun jalat ovat pehmenneet, kuori ne kuorintavoiteella. Jalkakuorintavoide voi olla karkeampaa kuin muualla vartalossa tai kasvoilla käytettävä kuorintavoide. Kuorinnan jälkeen voit vielä varovasti raspata kovettumat pois.

Ahkera raspaaminen voi kuitenkin lisätä kovettumien muodostumista, joten kotihoidossa kannattaa panostaa ennemminkin runsaaseen kosteuttamiseen kovettumien hoidossa. Kuivaa jalat ja ota esiin jalkavoide. Kosteuta jalat ja etenkin kantapäät huolellisesti. Kiinnitä erityisesti huomiota varpaidenvälien hoitoon, sillä ahtaat välit ovat oiva paikka erilaisille bakteereille ja jopa jalkasienelle. Kuivaa varpaiden välit huolellisesti ja vältä liiallista kosteuttamista. Voi olla hyvä ajatus pyyhkiä varpaiden välit vielä kosteusvoiteen levittämisen jälkeen pyyhkeellä, jolloin väleihin ei jää liikaa voidetta. Sujauta jalkaan puuvillasukat kosteusvoiteen vaikutuksen tehostamiseksi.

*REKLAAMI

Kädet

Hyvinhoidetut kädet huomataan. Aloita kotimanikyyri poistamalla vanha kynsilakka ja muotoilemalla kynnet kynsisaksilla ja viilalla. Halutessasi voit tasoittaa kynnen pinnan bufferilla.

Kylvetä kädet pehmeiksi. Voit lisätä kylpyveteen hiukan kylpyöljyä tai suolaa. Kun kädet ovat pehmenneet, kuori kädet, kynsinauhat ja kynnet kuorintavoiteella. Käsittele tämän jälkeen kynsinauhat. Painele pehmeät kynsinauhat varovasti taaksepäin manikyyritikulla.

Kosteuta kynsinauhat erityisellä voiteella ja levitä muualle käsiin käsivoidetta. Anna voiteen imeytyä rauhassa. Voit laittaa käsiin puuvillakäsineet voiteen vaikutuksen tehostamiseksi.

Ennen kynsien lakkaamista poista kosteuttavat aineet kynsiltä pyyhkimällä ne kynsilakanpoistoaineella. Levitä aluslakka ja kerros tai pari haluamaasi värilakkaa tarpeen mukaan. Muista antaa kerrosten kuivua riittävästi ennen uuden kerroksen lisäämistä. Levitä vielä lopuksi päällyslakka pidentämään kauniin lakkauksen kestoa.

Päänahka ja hiukset

Myös hiukset ja päänahka nauttivat hemmottelusta silloin tällöin. Kuivan ja kutisevan hiuspohjan hoitoon voit käyttää erilaisia öljyjä, esimerkiksi manteliöljyä tai monipuolista kookosöljyä. Levitä öljy hiuspohjaan ja anna samalla itsellesi nautinnollinen päähieronta. Öljy saa levitä kaikkialle hiuksiin, sillä se kosteuttaa myös hiuksia ja on hyväksi etenkin kuiville latvoille. Anna vaikuttaa riittävän kauan, jopa yön yli, ja pese sitten huolellisesti pois. Rasvoittuvalle päänahalle on tarjolla erilaisia savinaamioita, jotka tasapainottavat rasvaisuutta.

Öljyjen sijasta voit käyttää myös erityisiä hiusnaamioita. Hiusnaamioita käytetään tyypillisesti hoitoaineen sijasta. Pese ensin hiukset shampoolla ja levitä tämän jälkeen hiuksillesi naamio. Valitse oikeanlainen naamio hiustyyppisi tai ongelmasi mukaan. Voit tehostaa naamion vaikutusta esimerkiksi suihkumyssyllä ja kiepauttamalla pyyhkeen hiuksiisi. Anna naamion vaikuttaa pakkauksen ohjeen mukaisesti, ja pese se pois.

Hoitojen jälkeen

Uudistavien hoitojen jälkeen ei kannata suinpäin syöksyä takaisin kiireiseen arkeen. Vietä sen sijaan rauhallinen koti-ilta kylpytakkiin kääriytyneenä ja ehkä lasi viiniä nauttien. Illalla on mukava sujahtaa rentoutuneena nukkumaan puhtaisiin lakanoihin.

Oikeaan kylpylään?

Säännöllinen itsestään huolehtiminen esimerkiksi pitämällä silloin tällöin rentouttava kotikylpyläpäivä virkistää ja auttaa jaksamaan ja voimaan hyvin. Aivan kaikkea ei kuitenkaan voi tehdä itse kotona, ja välillä tarvitaan ammattilaisen apua, esimerkiksi hierontaan tai syvällisempään kasvohoitoon. Panosta itseesi ja hyvinvointiisi, jotta jaksaisit paremmin.

UUTISET JA TARJOUKSET

Tilauksellasi suostut vastaanottamaan uutisia ja tarjouksia meiltä ja kumppaneilta.

REKLAAMI