Blogimerkintöjä

Onko franchising-yrittäminen sinua varten?

On varmaa, ettei yrittäjyys sovi kaikille, mutta yrittäminen voi myös olla polku menestykseen ja isompiin tuloihin. Franchising-yrittäjyydessä riskit ovat hieman perinteistä yrittäjyyttä pienemmät, sillä taustalla on iso, jo vaikutusvaltainen ketju. Suomessa on useita franchising-ketjuja, kuten Kotipizza, McDonald’s, Body Shop tai Subway. Monet ovat ravintoloita, mutta joukosta löytyy muidenkin alojen yrityksiä. Miksi siis franchising voisi sopia sinullekin?

Riskit ovat pienemmät

Perinteisessä yrittäjyydessä riskit ovat usein suuret. Franchisingin kohdalla riskit pienenevät, sillä markkinoille ei tuoda aivan uutta tuotetta, vaan yrittäjän tehtävänä on myydä tuotteita, joilla on jo maine ja jotka jo tunnetaan. Omia mainoskuluja tukevat valtakunnalliset ja kansainväliset mainoskampanjat. Franchise-antaja tuntee jo markkinat niin hyvin, ettei yrittäjän tarvitse käyttää aikaa markkinoiden analysointiin ja riskien arviointiin läheskään yhtä paljoa kuin perinteisessä yrittämisessä. Itse asiassa vain 31 % franchising-yrittäjistä on ollut yrittäjiä aikaisemmin – valtaosa on lähtenyt toimintaan ilman aikaisempaa kokemusta.

Omistajayritys antaa aloittelevalle yrittäjälle yrityksen toimintatapoihin liittyvän koulutuksen, joka voi olla jopa maksullinen. Koulutusta ja neuvontaa annetaan, kunnes franchise-ottaja pärjää omillaan, eli tukea saa tavallista yrittäjyyttä enemmän franchisingiin lähtiessä. Myös myöhemmin saatetaan järjestää uusia koulutuksia, ja usein tarjolla on myös teknistä ja kaupallista tukea. Mikäli yritys ei ole aiemmin toiminut alueella, saattaa yritys tutkia ensin toimivuutta uudella alueella, jolloin toiminta voi olla tavallista tarkemmin seurattua.

Vastuut

Franchisingiin ryhtyvä yrittäjä sitoutuu omistajayhtiöön. Hän noudattaa heidän strategioitaan, suojelee heidän brändiään ja noudattaa heidän toimintaperiaatteitaan. Hänellä on käytännössä vaitiolovelvollisuus omistajayhtiön toimintatapoja koskien, ja siihen kuuluu myös tietty karenssiaika, joka estää kilpailevan ketjun riveihin liittymisen.

Useimmiten yrityksen omistusporras sovittaa franchising-sopimukset maan lainsäädäntöön sopiviksi, jolloin yrittäjien oikeuksien ja velvollisuuksien valvominen on helpompaa. Esimerkiksi sairastapauksissa, on usein mahdollista saada yrityksen edustaja sijaistamaan. Toisaalta ketju suojelee myös itseään; jos yrittäjä rikkoo sopimusta tai on varaton, sopimus purkaantuu. Mikäli kyseessä on pieni virhe, on yrittäjällä yleensä mahdollisuus korjata toimintaansa.

Hyödyt ja haitat

Franchising maksaa, kuten minkä tahansa yritystoiminnan aloittaminen. Joskus luvan ostaminen voi olla kallistakin. Erona on se, että valtaosan asioista saa jo valmiina, mikä osaltaan säästää aikaa ja rahaa. Brändi on valmiina, työntekijöitä on helpompi saada, tuotteet on jo kehitelty, mainoskampanjoita ei tarvitse itse keksiä – kaikki nämä ovat etuja. Tämäntyyppinen yrittäjyys sopiikin sellaiselle henkilölle, joka on yrittäjähenkinen, mutta kaipaa turvaa, eikä hänellä ole erityistä ideaa, jota alkaa myymään. Franchising nimittäin myös rajoittaa yrittäjän mielikuvitusta – hänen on noudatettava franchise-antajan kanssa tehtyä sopimusta ehtoineen. Yrittäjällä ei ole myöskään paljoa yksityisyyttä tai varaa isoihin virheisiin, sillä toiminnan on oltava läpinäkyvää.

Lisäksi franchise-antajalle on maksettava vuosittain osa voitoista, jotta brändin käyttöä saisi jatkaa. Franchise-antajalle toiminta siis tuo rahaa, mutta se myös levittää brändin nimeä laajemmille alueille ja auttaa heitä osaltaan kasvamaan.

*REKLAAMI

Franchising tuo valtavasti turvaa yrittäjyyteen, mutta ei ole mahdotonta, että itse franchise-antajallakin alkaisi mennä huonosti. Tällöin myös yrittäjän myynti laskee ja talous heikkenee. Yrityksen riskit jaetaan siis joka tapauksessa, vaikka varmuutta onkin tietyllä tapaa enemmän. Franchisen omistajalla silti tuskin tulee tarvetta nostaa pienlaina ensimmäisen koettelemuksen sattuessa kohdalle, sillä valtaosa franchise-antajista on hyvin vakavaraisia. Franchiset menestyvät varmimmin alueilla, joilla niiden brändi tunnetaan hyvin jo ennestään. Uusilla alueilla menestys saattaa olla epävarmempaa, sillä franchise-antajalla ei välttämättä ole tukea, joka takaa menestyksen aiemmista poikkeavilla alueilla.

UUTISET JA TARJOUKSET

Tilauksellasi suostut vastaanottamaan uutisia ja tarjouksia meiltä ja kumppaneilta.

REKLAAMI